Καταπολέμηση του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο μέσω… βιντεοπαιχνιδιών!
Τα παιδιά και οι νέοι ξοδεύουν όλο και περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν ελέγχουν τη χρήση του διαδικτύου. Για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, το χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο RAYUELAστόχος είναι η ενδυνάμωση και η εκπαίδευση των παιδιών και των εφήβων σχετικά με τα οφέλη, τους κινδύνους και τις απειλές του διαδικτύου, μέσω του διαδραστικού παιχνιδιού.
Η Rayuela έχει δημιουργήσει ένα βιντεοπαιχνίδι με 6 κυβερνο-περιπέτειες που ασχολούνται με σημαντικά ζητήματα όπως το online grooming, το cyberbullying, τα fake news και το phishing. Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο σε 13 γλώσσες και έχει δοκιμαστεί από περίπου 2.000 ανήλικους, λαμβάνοντας θετική ανατροφοδότηση. Το βιντεοπαιχνίδι σχεδιάστηκε όχι μόνο για την προστασία των θυμάτων, αλλά και για να αποτρέψει τους νέους από το να γίνουν εγκληματίες στον κυβερνοχώρο.
Φέτος, το RAYUELA χρησιμοποιήθηκε σε πορτογαλικά σχολεία μέσω συνεργασίας με την πορτογαλική εγκληματική αστυνομία (Polícia Judiciária) ως διαδραστικό εργαλείο πρόληψης για τη συνεργασία με τους νέους.
Το έργο διεξήγαγε συνεντεύξεις με βασικούς παράγοντες: εμπειρογνώμονες σε εγκληματικούς τομείς, θύματα παιδιών και παραβάτες. Μετά από αυτό δημιούργησε ομάδες εστίασης που επέτρεψαν τον σχεδιασμό των ιστοριών να συμπεριληφθούν στο βιντεοπαιχνίδι. Μόλις προσδιορίστηκε η δυναμική των ιστοριών, οι περιπέτειες στον κυβερνοχώρο σχεδιάστηκαν έτσι ώστε να αντανακλούν τα πιο κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι όταν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο.
Το βιντεοπαιχνίδι σχεδιάστηκε για να εφαρμοστεί σε μια τάξη, ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να εγγραφούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγράψτε τις συνεδρίες όπου εφάρμοσαν το παιχνίδι και ανακτήστε σχόλια στην Polícia Judiciária σχετικά με την εφαρμογή του εργαλείου πρόληψης.
Δεδομένου ότι το βιντεοπαιχνίδι βρίσκεται στη διαδικασία εφαρμογής σε εθνικό επίπεδο κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2024-2025, το έργο έχει εισαγάγει εκπαιδευτικές και ενημερωτικές συνεδρίες με τους εκπαιδευτικούς.
Το βιντεοπαιχνίδι σχεδιάστηκε για να επιτρέπει στους παίκτες να κάνουν τις δικές τους επιλογές σε όλες τις περιπέτειες στον κυβερνοχώρο. Όλες οι απαντήσεις που παρέχονται από τους παίκτες είναι αποδεκτές και τους επιτρέπουν να προχωρήσουν στο βιντεοπαιχνίδι, αλλά οι αποφάσεις που λαμβάνονται θα επηρεάσουν άμεσα τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται η ιστορία. Η Rayuela σκοπεύει ότι το βιντεοπαιχνίδι εφαρμόζεται στην τάξη υπό την επίβλεψη ενός ενήλικα. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρχει πάντα η ευκαιρία για συζήτηση μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών. Οι συζητήσεις αυτές μπορούν να οδηγήσουν τα παιδιά και τους νέους να αναφέρουν περιστατικά στον επιβλέποντα ενήλικα, γεγονός που μπορεί αργότερα να οδηγήσει σε κατάλληλη παρέμβαση. Το έργο έχει ως στόχο να μοιραστεί την εμπειρία του με άλλες χώρες και να τους εμπνεύσει να κάνουν παρόμοια βιντεοπαιχνίδι σε τοπικό πλαίσιο.
Το Rayuela είναι ένα έργο χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζων 2020» με προϋπολογισμό 4 974 290 EUR. Κοινοπραξία έργωναποτελούνταν από 17 οντότητες από διάφορες χώρες της ΕΕ. Η ομάδα περιελάμβανε αξιωματικούς επιβολής του νόμου, κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, ανθρωπολόγους, νομικούς, ηθικολόγους, φιλοσόφους, επιστήμονες υπολογιστών και μηχανικούς. Το έργο διήρκεσε από τον Οκτώβριο του 2020 έως τον Σεπτέμβριο του 2023 και συντονίστηκε από το Πανεπιστήμιο Comillas Pontifical.στην Ισπανία.
Μάθετε περισσότερα:
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Πλήθος κόσμου στην Καλαμάτα-Πετυχημένες εκδηλώσεις την Καθαρά Δευτέρα
Υποβρύχια WiFi, aquaponic αγροκτήματα: Πώς οι ευρωπαϊκές νεοσύστατες επιχειρήσεις προσελκύουν επενδυτές
Νεολαία και ενεργειακή μετάβαση
